Etalagegalerie De Glouw

Etalagegalerie De Glouw

Etalagegalerie De Glouw was van april 2009 tot de sloop in 2011 gevestigd aan de Gedempte Gracht 113 in Zaandam, in een van de paviljoens (tegenover bakkerij Buter). Vanwege de herinrichting van de Gedempte Gracht kwamen paviljoens leeg te staan. Op uitnodiging van Olivier Rijcken vond een serie – voor Zaanse begrippen – ongewone exposities plaats in etalagegalerie De Glouw om zo het centrum aantrekkelijk en sfeervol te houden gedurende het herinrichtingsproces.

Bart de Vries

‘De onder(water)wereld van de reclame’ (15 november tot de sloop medio januari)

‘De onder(water) wereld van de reclame’ is een stilleven van een wereld onder water die volledig is gemaakt van reclame. De bodem is bedekt met kleurige reclame folders en allerlei afgedankte spullen met verwijzingen naar niet uitgekomen reclamebeloftes. Wanneer de schemering valt begint de expositie pas echt tot leven te komen. Door de fel blauwe lampen en een ingenieuze projectie van licht door water, ontstaan er weerspiegelingen in de ruimte en op straat.
De expositie is een klein protest tegen de reclamewereld waarin we vandaag de dag leven. Of het nu gaat om televisie, radio, krant of het internet, reclame is niet meer weg te denken uit ons wereldbeeld. Door de enorme toename van reclame om ons heen zijn we de afgelopen jaren van mensen naar consumenten geëvolueerd die leven in een wereld van reclame. Een  neppe wereld waarin we langzaam verzuipen…

Bart de Vries (1985) onderneemt projecten op het snijvlak van kunst en techniek. Twee recente voorbeelden van zijn werk zijn het  lichtkunstwerk in het Easmushuis (2008) en de filmvertoning op het wegdek van de Beatrixbrug deze nazomer.

zie ook: www.bartdevries.eu

Salwa Jabli

‘Een beeld van een mens als k(n)uddedier’ (8 september – 31 oktober 2010)

K(n)uddedier

De installatie wordt als volgt omschreven. Een corpulent lijf van stof kijkt naar buiten en oogt machteloos. De armen hangen slap langs zijn lijf. Van achter het glas schreeuwt het beeld stilzwijgend: hou van mij, tegen de nietsvermoedende voorbijganger. Zijn ogen zijn spiegels. De reflectie van ons eigen koopgedrag. En onze behoefte om te voldoen aan een modebeeld of groep.  De identiteit die we ontlenen aan geloof, merken, sterren, trends, videoclips, mode in bladen en tv.  De ruimte is te klein voor zijn enorme lijf. Hongerig als hij is naar aandacht en erkenning. Een veelvraat naar meer, beter, mooier en luxer.

Het k(n)udde dier, een samentrekking van knuffeldier en kuddedier, is een lappendeken van verschillende huidskleuren. Net als onze samenleving die rijk is aan diverse culturen. De huidskleuren verwijzen naar huid en identiteit. De huid markeert een grens tussen het innerlijke gevoelsleven en het uiterlijk functioneren. En het ego waarachter we ons verschuilen.

Het werk van Salwa Jabli kenmerkt zich door een intens en confronterend karakter. Beelden, tekeningen en installaties die gaan over de mens. Met eerbied en respect stelt zij vragen aan haar zelf en de toeschouwer. Zonder dat zij een oordeel velt geeft ze uiting aan angst, afkeer, woede en onmacht. Op deze manier wil ze de donkere kanten van de mens thematiseren, analyseren en uitbeelden. Dit is waar zij de toeschouwer en zich zelf mee wil confronteren.

zie ook www.salwajabli.com

Linda Willemszoon

Ode aan de natuur: Zomer (7 juli- 1 september)

Zomer is het eerste deel waarin Linda een Ode aan de Natuur onderzoekt. In de verstedelijking van vandaag de dag is de natuur een gemis in ons straatbeeld, het is bijna onbekend terrein geworden voor de mens. Tegelijkertijd is de natuur ook een voorbeeld van transitie, alsmaar aan verandering onderhevig. Groei en ontwikkeling die hun parallellen kennen in het nieuwe stadshart in wording.

Inspiratie en onderzoek heeft Willemszoon onder andere opgedaan in De Heemtuin Zaandam waar zij werd rondgeleid door José Vormer. De illustratie van planten, beestjes, pioniers en stedelijk ‘onkruid’ is een onderzoek naar inheemse flora en insecten in de omgeving van de Zaanstreek en krijgt gaande weg vorm op locatie in de etalagegalerie zelf!

Linda Willemszoon (Zaandam,1980) is illustrator, afgestudeerd in 2006 aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Haar ‘handschrift’, met pen en inkt op papier,  speelt een belangrijke rol in de herkenbaarheid van haar werk. Daarnaast voert een verhalend karakter veelal de boventoon, dat zich uit in de verschillende lagen van tekeningen die samen het verhaal of concept symboliseren. Thema’s die vaker voorkomen in haar werk zijn: persoonlijke verhalen, liefde, oorlog, natuur, handgeschreven (liefdes)brieven.

zie ook www.lindawillemszoon.nl

Carin Baeten

Bootvolk (17 mei-1 juli): Een bootje. Een groep figuren, omhulsels, attributen, dieren. Een ontspoorde groep die samen in een eigen wereld leven, met ieder hun eigen verhaal, geschiedenis en ziel. De figuren zijn opgebouwd uit allerlei soorten textiel. Ze zijn zo juist gearriveerd op de Gedempte Gracht in afwachting van het water dat komen gaat. De installatie bestaat uit een combinatie van eerder werk en nieuwe figuren speciaal gemaakt voor Zaandam.

Carin Baeten studeerde vorig jaar af aan de Gerrit Rietveld. Stof, zijde, wol en andere textiel soorten zijn terugkerende factoren in haar kunstwerken en projecten, waarmee ze zowel figuratief als conceptueel werkt.

DSC03427

zie ook www.carinbaeten.nl

Jenske Dijkhuis

Bouwpaketten (10 maart-10 mei): Het gepresenteerde werk bestaat uit een serie ‘ontembare beesten’ die gefreesd zijn uit populierhouten plaatmateriaal. De restant vormen maken onderdeel uit van de expositie en vestigen de aandacht op het ‘bouwpakket’. Hiermee refereert Dijkhuis met een knipoog naar de archeologische vondsten in de gracht maar ook naar de toekomst, de bouwwerkzaamheden en Zaanse houtbouw die onderdeel vormen van de stadsvernieuwingsplannen.

Jenske Dijkhuis (Amsterdam, 1980) noemt zich zelf ‘ruimtegever’ (een samentrekking van haar werk als vormgever en ruimtelijk ontwerper). Sinds haar afstuderen aan de Rietveld Academie in 2006 is haar studio gevestigd in Koog a/d Zaan van waaruit ze producten, interieurs en architectonische objecten ontwerpt en realiseert.

DSC02978

Zie ook www.jenskedijkhuis.nl

Nina Rave

De installatie ‘EXOdus’ (11 jan – 1 maart): Een enorme muur verhuisdozen staat symbool voor gewilde of ongewilde verplaatsing van mensen maar legt ook de link naar de daadwerkelijke verhuizingen van winkels in de paviljoens. Een lichtslang loopt door de muur heen en vormt het woord “EXOdus”. Een proces van structuur naar chaos is uitgebeeld in de muur.

Nina Rave (Hamburg 1967) woont en werkt in Amsterdam. Met name plaatsen waar mensen normaal overheen kijken, vergeten of desolate plekken, zetten haar aan tot het maken van installaties in de openbare ruimte. Deze interventies geven een nieuwe betekenis aan datgene wat er is.

exodus uitnodiging

Zie ook www.ninarave.com.

John Prop

DSC02366

John Prop tekent en maakt wandschilderingen in een frisse, grafische stijl. Hij werkt het liefst voor klanten in de non-profit sector. In De Glouw toont hij een installatie van zo’n veertig uit (fluorescerend) karton gesneden vormen die sfeervol zijn aangelicht.(16 nov-31 dec)

Zie ook www.johnprop.nl

Ernest Laeven

DSC02147DSC02159

Mechanisch. Kinetisch. Elektronisch. Esthetisch. Fascinerend.
Het zijn een serie aan elkaar geschakelde actieve objecten die reageren op voorbijgangers op de Gedempte Gracht. De sculpturen haken aan op het industriële verleden van de Zaanstreek maar hebben tegelijkertijd een futuristische uitstraling.  (14 sept- 8 nov)

Ernest Laeven (Merkelbeek ’56) is beeldend en geluidskunstenaar.
Hij bouwt objecten met voorwerpen en materialen die duidelijk onderhevig zijn geweest aan gebruik en verval. Elk object krijgt een aantal kinetische en elektronische functies. Hiervoor gebruikt hij grotendeels onderdelen van machines en huishoudelijke apparatuur.

Laeven: “Zo worden het automaten met biologische trekjes die verhalen over vergankelijkheid en het verlangen naar iets wat blijft”.

Zie ook www.ernestlaeven.artvibrations.com


Lobke Burgers

lob3

Een enorme tank. Daarvoor een klein meisje. De link naar de studentenprotesten in China in 1989 lijkt duidelijk. De installatie Out of the blue is gemaakt door de kunstenares Lobke Burgers (5 aug- 13 sept)

lob2

lob4

Out of the blue is tot stand gekomen door meerdere technieken te combineren. Dat is typerend voor het werk van Lobke Burgers. De tank bestaat uit meer dan vijf kilometer wit garen. Daarmee is een driedimensionale tekening gemaakt. De witte draden steken af tegen een zwarte achtergrond en kunnen extra worden aangelicht met blacklight. Het kleine, levensechte meisje heeft een pruik van drie meter. Saillant detail: die pruik is vervaardigd in China,

Kwinkslag
Lobke ontving onlangs de Alcuïnus Cultuurprijs. Dit is een Nijmeegse aanmoedigingsprijs voor startende kunstenaars die eens in de twee jaar word uitgereikt. Ze reageert met haar werk op de alledaagse realiteit en het gevoel dat deze bij haar oproept. De realiteit houdt niet op bij haar eigen omgeving maar kan de hele wereld bestrijken. Ze ziet haar werk dan ook als zelfportretten van haar eigen emoties. Vaak somber maar meestal gebracht met een kwinkslag. ‘Verrassing en humor zijn belangrijke aspecten van mijn werk die ik graag meegeef aan de toeschouwer,’ zegt Lobke.

Zie ook www.lobkeburgers.nl

Rafael Calvo Torrico

glouw raf1

De tweede exposant in deze serie is Rafael Calvo Torrico. Hij exposeert van 10 juni t/m 31 juli 2009 waarbij de personage Juanito Recycling centraal staat.

Juanito Recyling deed eerder zijn intrede bij een wilde expositie in bedrijfsverzamelgebouw De Drieling in Zaandam. Net terug van de groepsexpositie ‘In Beweging’ in het LCC Delfshaven, Rotterdam maakt Juanito ditmaal onderdeel uit van een installatie die ingaat op de wereldwijde migratieproblematiek. Juanito Recycling is een illegale migrant. Hij is dakloos. Zijn enige huis en houvast is de reis naar legaliteit. Rafael heeft dit gesymboliseerd door slechts één venster in de installatie te verwerken; is dit uitzichtloos?

Meer informatie over Rafael en zijn werk is te vinden op www.rafaelcalvo.nl

glouw raf3

glouw raf2

Lenneke van der Goot

glouw-len

De eerste exposant Lenneke van der Goot werkte direct op de winkelruit. Zij heeft de laatste jaren een eigen plaktechniek ontwikkelt. Met een tape-tekening beplakte ze de ruit zodat een zwevende mensfiguren werden uitgespaard zoals op de foto’s te zien is. Lenneke over ‘zwevers’:

Zweven duidt niet alleen op de merkwaardige fysieke positie van een lichaam in een ruimte. Het is ook een allegorie op een innerlijk proces waarin gevoel voor richting ontbreekt. Met de tekening wordt de aandacht gevestigd op een moment van verstilling en afzondering. Het werk vormt hiermee een contrast met zijn omgeving: een levendige winkelstraat, waarin van alles gaande is, mensen voortdurend onderweg zijn, geprikkeld worden door verleidelijke etalages en muziek.

Zie ook www.lennekevandergoot.nl

glouw-len2

lenneke-avond